سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل ساخت استخر

هنگام شروع طراحی استخر ویلا یا خانه تان باید در نظر بگیرید، سرپوشیده یا روباز بودن استخر است. استخرهای سرپوشیده نسبت به استخرهای روباز، بهداشتی تر بوده و در عوض شنا کردن در استخرهای روباز لذت و احساس بهتری خواهد داشت. همچنین، استخرهای سرپوشیده نسبت به استخرهایی که در فضای باز ساخته می شوند، هزینه ساخت و نگهداری به مراتب بالاتری دارند. به همین دلیل، بیشتر افراد مایل به ایجاد استخر روباز در خانه شان هستند.

استخر خانگی سرپوشیده و روباز

نکته ای که برای ساخت استخر با آن شروع می شود، مکان و ابعادی است که حجم استخر و آب داخل آن را مشخص می کند. بهترین مکان برای ساخت استخر خانگی روباز، مکانی است که حداقل درخت در آن قرار داشته ( باید توجه داشت به این موضوع که درختان با استخر فاصله ی استانداردی داشته باشد تا به استخر و تاسیسات استخر آسیب نزند .) و دارای بهترین نورگیر باشد. نور خورشید در تعیین سطح استخر بسیار مهم است و هرچقدر نور آفتاب تابش بیشتر و مستقیم تری داشته باشد، لذت شنای بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. در هنگام ایجاد یک استخر خانگی باید در نظر داشته باشید، بحث نگهداری و هزینه های تامین و گرم نگه داشتن آن است. در نگاه اول، این موضوع زیاد سخت بنظر نمی رسد اما وقتی نوبت به انجام مراحل عملیاتی می رسد، خواهید دید یکی از سخت ترین مراحل کار طراحی استخر ویلا همین مورد است. پس از اینکه طرح و مدل استخر خانه تان را انتخاب کردید، نوبت به شروع ساخت و ساز است.

مرحله اول: خاک برداری

اولین مرحله در ساخت استخر خاک برداری است که به کمک ماشین های مخصوص حفاری انجام می شود. عمق استخر تاثیر مستقیمی با میزان خاک برداری استخر دارد و هرچه عمق بیشتری برای استخر خانگی تان در نظر داشته باشید، خاک برداری بیشتری انجام می شود.

مرحله دوم: شیب بندی کف استخر

این مورد نیز با توجه به عمق استخر در نظر گرفته می شود و شامل دو نوع کم عمق و عمیق است. استخرهای خانگی معمولا از حالت کم عمق به عمیق می روند که این ویژگی کمک می کند افرادی که قصد شنا کردن به صورت حرفه ای و جدی ندارند، راحت تر بتوانند از بودن در این فضا لذت ببرند.

مرحله سوم: آرماتور بندی و بتن ریزی

پس از شیب بندی، نوبت به بتن ریزی کف استخر است. سطح استخر را با کمک بتن پوشش دهید و پس از آن، با استفاده از میلگرد به صورت بافت های مرتب و در هم تنیده، کف و دیواره استخر را آرماتور بندی کنید.

مرحله چهارم: لوله کشی استخر

لوله کشی استخر از آن دست کارهایی است که حتما باید توسط متخصصان انجام شود. کوچک ترین اشتباه در انجام لوله کشی، در آینده منجر به ایجاد دردسرهای سخت و پرهزینه خواهد شد. بنابراین این مرحله را جدی گرفته و حتما از متخصصین کمک بگیرید.

مرحله پنجم: تاسیسات و روشنایی استخر

سیم کشی و کابل بندی هایی که نورپردازی استخر به کمک آن ها صورت می پذیرد، در این مرحله از کار انجام می شود. یک استخر خانگی جذاب و مدرن استخری است که نورپردازی داخل و اطراف آن به بهترین و شیک ترین حالت ممکن انجام شود.

مرحله ششم: موتور خانه استخر

یکی از مهم ترین مراحل در معماری استخر، ایجاد موتور خانه و نصب تجهیزاتی است که آب استخر، گرمای آب و تصفیه آب را انجام می دهند. این تجهیزات اگر به خوبی نصب و اجرا نشود، استخر شما قابل استفاده نخواهد بود. این تجهیزات معمولا یک متر پایین تر از کف استخر تعبیه شده و تاثیر زیادی در کیفیت آب استخر دارد.

مرحله هفتم: بتن ریزی و تعیین شیب نهایی

مرحله بتن ریزی، یکی از مراحل مهم و در عین حال حساس در ساخت و اجرای استخر خانگی است. در این مرحله، تمام کف استخر از بتن و بلوک های بتنی پوشیده شده و حفره های موجود در استخر با کمک این مواد پوشیده می شود. با بتن ریزی دوباره، شیب نهایی استخر تعیین می شود.

مرحله هشتم: پوشش دیواره های استخر

پس از اینکه کف استخر خشک شد، نوبت به دیوارهای استخر می رسد. دیواره استخر نیز با استفاده از بتن و بلوک های بتنی می توان پوشش داد.

مرحله نهم: آب بندی استخر

پس از اینکه تمام مراحل فوق انجام شد، نوبت به آب بندی استخر می رسد. آب بندی آخرین کاری است که قبل از نصب کاشی در استخر بایستی انجام داد. این مرحله اگر به درستی انجام نشود، در واقع استخر قابلیت استفاده نداشته و نخواهید توانست از آن استفاده نمایید.

 

مرحله دهم : کاشی کاری در استخر

کاشی کاری استخر

با خشک شدن دیواره و کف استخر و همچنین حصول اطمینان از تجهیزات استخر، حالا وقت کاشی کاری است. برای اطمینان از کارکرد صحیح استخر، معمولا با کمک مصالح مختلف لایه دیگری روی لایه های قبلی ایجاد کرده و سپس استخر را از آب پر می کنند. پس از چند روز، اگر میزان آب کم شده بیش از حد انتظار بود، بایستی لایه بندی جدید و درزگیری مجدد انجام شود. پس از پایان این کار، کاشی کاری انجام می شود. در این مرحله شکل نهایی استخر معلوم خواهد شد. در اغلب استخرها، از کاشی های آبی و مخصوص استخر استفاده می شود که جلوه ای شیک و در عین حال ساده دارد.

منبع چوب و هنر