سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیلیس و انواع آن

خاک سیلیس چیست و چه نقشی در تصفیه آب استخر دارد ؟

سیلیس استخر

سیلیسیم یکی از عناصری است که به راحتی در پوسته زمین یافت می شود و دارای انواع متفاوتی است . با توجه به این که سیلیسیم در طبیعت به راحتی یافت می شود ، ما نمی توانیم خاک سیلیس را به صورت خالص در طبیعت پیدا کنیم ، این کار به ندرت اتفاق می افتد و شما خیلی کم خواهید توانست خاک سیلیس خالص را در طبیعت پیدا کنید .

خاک سیلیسی یک خاک کاملا منحصر به فرد است و در ترکیب آن می تواند شاهد ذرات سیلیس و کائولینیت های صفحه ای بود . قطعا با روش های فیزیکی شما امکان جدا گردن این مخلوط را نخواهید داشت . با گذشت زمان شما شاهد جدا شدن بخش سیلیسی خاک خواهید بود .

بخش سیلیسی خاک بعد از جدا شدن در گذشت زمان به صورت یک سری دانه های ریز دایره شکل در می آید که خود از مواد ریزتری با قطر 200 نانو متر تشکیل شده اند . خاک سیلیسی به دلیل این که دارای یک ساختار عیب و منحصر به فرد می باشد . خواص زیادی را از جمله : سطح ویژه ، جذب روغن بالا ، رفتار رئولوژیکی به خود اختصاص داده است .

خاک سیلیس در فرایند تولید ، از ماده اولیه ای به نام سنگ سیلیس یا همان ماسه سیلیس به دست آمده که اصطلاحا به آن Sio2 می گویند . سنگ سیلیس یا همان ماسه سیلیس که جزئی از مواد تشکیل دهنده خاک سیلیس هستند ، باید دارای سیلیس خالص باشند و یا این که تا جایی که امکان دارد ، سیلیس درصد بالایی داشته باشد .

بعد از این که مواد اولیه برای تولید خاک سیلیس انتخاب شد ، باید به خوبی شسته شود و بعد از آن در مرحله خرد شدن قرار می گیرد و پس از آن وارد مرحله دانه بندی خواهد شد . با توجه به این که از خاک سیلیس در چه صنعتی استفاده خواهد شد ، دانه بندی آن متنوع خواهد بود . پس دانه بندی یکی از مهم ترین مواردی است ک در فرایند تولید خاک سیلیس باید به آن توجه شود .

خاک سیلیس معمولا مقاومت خوبی در برابر سرباره ها دارد و این به دلیل حرارت پایینی است که این خاک برخوردار می باشد . فراموش نکنید ، که کیفیت خاک تماما به ترکیبات آن  بستگی دارد . هرچه میزان موادی که در ترکیب خاک سیلیس استفاده می شود ، به اندازه و متناسب باشد ، خاک سیلیس دارای کیفیت بهتری خواهد بود .

کاربرد های خاک سیلیس

یکی از مهم ترین کاربرد هایی که می توان اشاره کرد ، پوشش های ضد خوردگی می باشد . خاک سیلیس مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد و از قابلیت پراکنش زیادی برخوردار می باشد . از دیگر کاربرد های آن می توانیم به استفاده در کوره های القائی ، کوره های شیشه، کک سازی و گرم کننده های هوا در بلند ترین کوره های اشاره کنیم . خاک سیلیس در صنایع مختلفی از جمله تصفیه آب، شیشه و سیمان ، و … هم کاربرد دارد 

 

سیلیس درجه یک

سیلیس درجه یک، یک پله پایین تر از ممتاز است ولی دلیل نمیشد کیفیت آن پایین باشد و در بسیاری صنایع زیادی مورد استفاده است مانند:

  1. تولید ماسه ریخته گری
  2. ماسه سندبلاست
  3. تولید فیلتراسیون شنی
  4. فیلتراسیون آب و فاضلاب

 

سیلیس درجه 2

این نوع از سیلیس ها دو پله پایین تر ازممتازو یک پله پایین تر از درجه 2 می باشد و در بسیاری از موارد صنعتی مانند تولید آجر، ماسه آهکی، آجرسبک، بتن سبک و... کاربرد دارد. می توان گفت سیلیس درجه 2 بیشتر در عمران و شهر سازی کاربرد دارد.

سیلیس آمورف

سیلیس آمورف نوعی از سیلیس است که ساختار آن در دمای بالا خیلی زود شکسته می شود و بر خلاف تمامی موارد سیلیس ترد و نرم می باشد. این نوع سیلیس ها در صنایع زیر کاربرد فراوان دارند:

  • سیلیکا ژل
  • افزودنی های بتن
  • ساخت فیبر های نوری
  • ساخت سیلیکون
  • سیلیکات ها

درجه خلوص سیسلیس

درجه خلوص سیلیس عبارت است از وجود ناخالصی هایی که داخل سیلیس وجود دارد مثل گرد وغبار و شیشه و پلاستیک داخل بسته های سیلیس. درصد خلوص سنگ سیلیس گروه همدان سیلیکا بالای 95 درصد بوده وتنها با یک بار شست و شوی پس از شارژ سیلیس کافی است تا از راندمان بالای فیلتراسیون شنی اطمینان حاصل کنیم.
مشخصات فیزیکی سیلیس مورد استفاده در مخزن فیلتراسیون شنی
اندازه های موثر: 2.5 الی 20 میلیمتر
ضریب یکنواختی : 1.3 - 1.7
وزن مخصوص: 2.67
سختی موه : هفت (7)
تراکم : 105 - 115 پوند در هر فوت مکعب
انواع سایز بندی سیلیس
سایز بندی سیلیس موجود در فیلتراسیون شنی ها بدین صورت می باشد
1.5 – 5 میلیمتر
3- 5 میلیمتر
5- 8 میلیمتر
8 – 12 میلیمتر

منبه نابزیست و همدان سیلیس