سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه کارکرد جکوزی

نحوه کار جکوزی خانگی 

جکوزی ها انواع مختلفی دارند که پیشتر بصورت عمومی تنها شناخته می شدند و در مکان هایی مانند استخرها و یا مجموعه های ورزشی بیشتر ساخته می شدند و امروزه با استفاده از تکنیک های مهندسی در قالب جکوزی های خانگی با ابعاد بسیار کوچکتر هم ساخته می شوند.

صرف نظر از اندازه و بزرگی و کوچکی این جکوزی ها مکانیسم کاری جکوزی را نمی توان تفاوت زیادی با ساخت استخر ها گذاشت.

تقریبا یک جکوزی با همان استاندارد های لوله کشی و فیلتراسیون استخرها کار می کند و تنها در چند مورد تفاوت هایی با هم دارند که همین تفاوت ساختاری باعث ایجاد فشار و خروجی متفاوت آب به درون وان جکوزی می شود.

ساخت جکوزی شیشه ای خانگی

همانگونه که پمپ آب استخر را می مکد و پس از آنکه از طریق لوله هایی این آب به فیلتر و یا تصفیه خانه هایی وارد می شود و تصفیه می شود و مجددا بوسیله همان پمپ و یا پمپ دیگری وارد مدار ورودی استخر می شود و در این راه به غیر از این که آب تصفیه می شود ممکن است مقداری هم گرم شود و یا کلر و مواد ضد عفونی کننده و یا گاز و اکسیژن و گند زدا و ... به آن اضافه شود، جکوزی نیز به همین ترتیب عمل می کند.

 

در واقع جکوزی هم بواسطه یک یا دو پمپ عملیات مکش آب را از خروجی های مخصوص در وان های جکوزی انجام می دهد. در این مسیر با انتقال آب مکیده شده به فیلتر و یا تصفیه مخصوص آب را تصفیه میکند.

سپس با هدایت به سمت المنت های مخصوص و یا مشعل حرارتی آب گرم شده و دوباره وارد وان جکوزی بواسطه پمپ می شود و در این میان اقداماتی مورد نیاز بر روی آب در مراحل مختلف و بسته به قابلیت های جکوزی خانگی اعمال می شود.

ولی با تمام این شباهت ها باید چندین تفاوت اساسی را در بین جکوزی و استخر بر شمرد که از آن جمله می توان به رسیدگی بیشتر و تصفیه قوی تر برای جکوزی اشاره نمود.

در واقع آب جکوزی بسیار کمتر از یک استخر است و گرمای آن به مراتب بالاتر است.

جت ها یا هیدروجت ها عملیات ماساژ بدن را انجام می دهند که این موضوع باعث می شود که چربی بدن و آلاینده های پوستی بیشتر وارد آب شود.

از این رو باید تصفیه خانه و یا فیلتر در نظر گرفته شده برای جکوزی کار آمد تر و قوی تر از استخر در نظر گرفته شود و خیلی زودتر عمل شستشو و یا بکفاش جکوزی نسبت به استخر انجام شود.

دومین تفاوت اساسی در عملیات جکوزی با استخر فشار آب وارد شده به حوضچه جکوزی می باشد.

در اصل این فشار آب است که عملیت ماساژ را انجام می دهد و باید به شکلی باشد که قدرت لازم را برای ماساژ دهی داشته باشد و این در حالی است که استخر نیازی به این میزان از فشار آب ندارد.

جکوزی خانگی

در مسیر آب جکوزی با تعبیه هیدرو جت ها و شیر هوا ترتیبی اتخاذ شده است تا آب با میزان مشخص و البته قابل تنظیمی با هوا ترکیب و مخلوط شود.

ترکیب هوا و آب باعث ریز تر شدن مولکول های آب و بالاتر رفتن میزان فشار آب می شود. طبیعی است که هر چه میزان هوا بیشتر باشد میزان قدرت و خروجی آب یا فشار آب بیشتر هم می شود.

در اصل این هیدورجت ها هستند که با تنظیم فرمان شیر هوا اقدام به مخلوط کردن هوا با آب می کنند و آن را با فشار زیاد و در راستای متلاطم کردن آب جکوزی وارد حوضچه جکوزی می کنند.

هر کدام از پمپ های جکوزی خانگی دارای سیستم دو سرعته می باشند.

معمولا برای جکوزی های خانگی و آپارتمانی یک نفره، دو نفره و یا بالاتر از پمپ هیدرو جت 12 الی 15 GPM استفاده می شود تا قدرت و دبی لازم را در جکوزی ایجاد کنند.

سرعت پایین تر پمپ ها هر چند در برق و هزینه صرفه جویی می کنند ولی در نظر داشته باشید که اصلا کیفیت دور بالا را ندارند.