سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشتی استخر

پیدا کردن نشتی در استخر | علت کاهش آب در استخر با ارائه راهکارهای کاربردی

نشتی آب استخر


اینکه مقداری از آب استخر در اثر تبخیر، پاشیدن به بیرون و یا در اثر عبور از فیلتر آب از دست برود، یک امر طبیعی است اما اگر هر هفته به اضافه کردن 2 اینچ به آب استخر خود نیاز دارید، این بدین معناست که استخرتان نشتی دارد و شما باید برای پیدا کردن نشتی استخر اقدام نمایید. اگر این‌گونه است، قبل از اینکه به سرعت این مسئله را با تعمیراتی استخر محله‌تان در میان بگذارید، بررسی کنید که آیا خودتان به تنهایی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید یا خیر.

چگونه به پیدا کردن نشتی در استخر بپردازیم؟


مشخص کردن محل نشتی


ابتدا شواهد را بررسی کنید.

در ادامه لیستی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود نشتی در استخر باشد:
  • آیا درون تجهیزات نشتی وجود دارد؟ به دقت فیلتر‌ها، پمپ، گرمکن آب و لوله‌ها را بررسی کنید.
  • آیا در اطراف استخر مناطق مرطوب وجود دارد؟ زمین را بر اساس میزان رطوبت بررسی کنید. در اطراف استخر و سایر تجهیزات آن قدم بزنید و بررسی کنید که آیا زمین اطراف آن‌ها خیس، مرطوب و یا فرسوده شده‌ است یا خیر.
  • آیا پوشش استخرتان از جنس وینیلی است؟ اطراف تمام اتصالات، اسکیمر‌ها، خطوط تمیز کننده، چراغ‌ها، پله‌ها و گوشه‌ها را بررسی کنید و به دنبال هر گونه شکاف و جداشدگی پوشش استخرتان باشید.

اگر می‌خواهید از وجود نشتی در استخرتان مطمئن شوید، تکنیک‌هایی که در ادامه گفته می‌شود را به عنوان بررسی دوباره امتحان کنید.

اگر فکر می‌کنید که استخرتان نشتی دارد، چندین روش برای بررسی و پیدا کردن نشتی در استخر وجود دارد.
  • سطح آب استخر را در محل اسکیمر نشانه‌گذاری کنید. برای مشخص کردن سطح آب، از یک قطعه نوار و یا یک مداد گریسی استفاده کنید. علامت را 24 ساعت بعد بررسی کنید. استخر در حالت عادی نباید بیشتر از ¼ اینچ (0?6 سانتی‌متر) آب از دست بدهد؛ در غیر این صورت نشتی وجود دارد.
  • یک سبد پر از آب را بر روی پله‌های استخر قرار دهید (برای ثابت ماندن سبد، از قطعات سنگی و یا آجری در خارج آن استفاده کنید). سطح آب را هم درون سبد و هم در خارج از سبد علامت‌گذاری کنید. مطمئن شوید که سطح آب درون و بیرون سبد با یکدیگر برابر باشد. 24 ساعت بعد علامت‌گذاری‌ها را بررسی کنید. اگر کاهش سطح آب در قسمت بیرونی سبد بیشتر از درون سبد باشد، این به معنی وجود نشتی درون استخر است. این آزمایش، هم باید زمانی که پمپ روشن است و هم زمانی که خاموش است، انجام شود.

نشتی آب استخر


محل نشتی را مشخص کنید.

اگر متوجه شدید که استخرتان آب خود را از دست می‌دهد، سیستم فیلترینگ را خاموش کرده و بررسی کنید که در کدام منطقه آب متوقف می‌شود. استخر‌هایی که پوشش آن‌ها از جنس وینیل است، باید همیشه پر از آب باشند. اگر استخرتان وینیلی است و به سرعت در حال از دست دادن آب خود می‌باشد، این آزمایش را متوقف کنید و استخرتان را از آب پر کنید و برای بررسی آن با یک متخصص استخر تماس بگیرید.
  • اگر جریان آب در قسمت پایینی اسکیمر متوقف شد، احتمالاً نشتی در اسکیمر و یا سیستم فیلتر آب (که لوله‌ها را نیز شامل می‌شود) ایجاد شده‌است. اگر به وجود نشتی در سیستم فیلترینگ مشکوک شدید، آنگاه:
  • در قدم اول، زمانی که پمپ‌ها در حال فعالیت هستند، بررسی کنید که در قسمت خروجی و برگشتی آب استخر حباب‌های آب را مشاهده می‌کنید یا خیر. اگر این‌گونه بود، در قسمت مکش سیستم فیلترینگ استخر خود، نشتی وجود دارد.
  • مطمئن شوید که دریچه‌ی پمپ محکم بسته شده است و دریچه‌های حلقه‌ای روغن‌کاری شده و به خوبی کار می‌کنند.
  • اگر آب در اطراف لامپ استخر متوقف می‌شود، احتمالاً نشتی در محفظه‌ی لامپ وجود دارد.
  • اگر آب به سمت پایین لامپ سقوط می‌کند، احتمالاً در قسمت زهکشی آب که در کف استخر قرار دارد، نشتی ایجاد شده است.
  • اگر کاهش سطح آب زمانی که پمپ‌ها روشن است، بیشتر می‌شود، به احتمال زیاد، نشتی در سیستم برگشتی آب ایجاد شده است. در این مورد، سیستم تصفیه را بررسی کنید.
  • اگر به وجود هر گونه نشتی در اسکیمر، لامپ و یا پوشش استخر هستید، از نزدیک به آن نگاه کنید و به دنبال هرگونه ترک و یا شکاف باشید.
4

یک یا دو قطره از محلول آزمایش رنگ یا برخی از معرف‌های آزمایش کننده‌ی نشانگر pH را در نزدیکی یک نقطه که مشکوک به نشت هستید، بریزید.

این کار را زمانی انجام دهید که پمپ‌ها خاموش هستند و آب به مقدار کافی موجود می‌باشد. بررسی کنید که آیا محلول به درون شکاف و یا ترک کشیده می‌شود یا خیر.
بخش دوم

نشتی را برطرف کنید

نشت‌هایی را که مشخص کرده‌اید، برطرف کنید.

پیدا کردن نشتی در استخر و رفع نشت، به محل و ماهیت آن بستگی دارد:
  • نشت اسکیمر‌: شایع‌ترین نشتی، فاصله‌ی بین اسکیمر پلاستیکی و استخر بتونی است. این مشکل به راحتی به وسیله‌ی بتونه استخر برطرف می‌شود.
  • نشت اطراف لامپ: اغلب اوقات لوله‌های حاوی سیم لامپ استخر جدا می‌شود، می‌شکند و یا از فرورفتگی محل لامپ خارج می‌شود. وصله زدن دوباره‌ی این لوله کار دشواری است. روش‌های مختلفی برای اتصال دوباره‌ی لوله‌های جداشده وجود دارد. آب‌بندی کردن، سیلیکون و یا بتونه زدن، راه‌هایی برای اتصال دو قطعه که به سختی خشک می‌شوند، می‌باشد.
  • نشت از طریق پوشش سطحی استخر: به سادگی تکه‌های جداشده را با استفاده از جعبه اتصال لایه‌ی وینیل به یکدیگر وصل کنید. اگر مجبور به کار کردن در زیر آب هستید، از جعبه اتصال مرطوب آن استفاده کنید.
2

توجه داشته باشید که بسیاری از نشت‌ها با استفاده از پیشنهادات فوق قابل‌تشخیص نیستند.

در آن صورت وقت آن رسیده است که با یک متخصص تماس بگیرید. با وجود پیشرفته‌ترین فناوری، بیشتر نشت‌های استخر بدون ایجاد اختلال اساسی قابل تعمیر و ترمیم است.
  • هوای فشرده اغلب برای ایجاد فشار در لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوا آب را در لوله تا رسیدن به محل نشتی و برای پیدا کردن نشتی در استخر جابه‌جا می‌کند، در این مرحله حباب‌ها از سوراخ فرار می‌کنند تا منطقه مشکل را نشان دهند. حتی اگر لوله نتواند فشار هوای ثابت را در خود نگه دارد بازهم نشانه‌ی وجود نشتی در لوله است.
  • در موارد دیگر، یک دوربین بسیار کوچک درون سیستم لوله‌کشی حرکت می‌کند تا محل دقیق نشتی را بیابد. سیستم‌های پیشرفته هوا را وارد سیستم لوله‌کشی استخر می‌کنند و سپس با استفاده از میکروفون‌های بسیار حساس به صدای خروج هوا از محل نشتی گوش می‌دهند.
  • بسته به موقعیت و پیچیدگی مشکل، باید انتظار داشته باشد که تنها برای تشخیص محل نشت، چیزی حدود 150 تا 1250 دلار بپردازید. هزینه‌های تعمیر را نیز باید در نظر بگیرید.

نشتی آب استخر


اصول اولیه لوله‌کشی استخر را یاد بگیرید تا متوجه شوید که یک فناوری استخر برای رفع نشت چه کاری ممکن است انجام دهد.

تنظیمات اساسی سیستم لوله‌کشی و تصفیه آب استخر بسیار ساده است. آب از طریق اسکیمر کشیده شده و تخلیه اصلی در استخر توسط پمپ استخر است. آب زیر زمینی به یک اتاق مکانیکی می‌رود و از آنجا به درون صافی مکش پمپ کشیده می‌شود، سپس از آنجا به درون سیستم فیلترینگ، آبگرمکن و سایر لوازم جانبی مانند دستگاه اضافه کننده‌ی کلر حرکت داده می‌شود. سرانجام از طریق خطوط برگشتی به درون استخر خالی می‌شود.
  • علاوه بر این خطوط سیستم بسته، چند جنبه‌ی اضافی نیز در سیستم لوله‌کشی استخر وجود دارد که در این سیستم بسته (تحت‌فشار) کار نمی‌کنند. اکثر استخرهای شنا از یک خط برابر کننده سطح آب (اکولایزر) استفاده می‌کنند که از طریق نیروی گرانش تغذیه می‌شود و در زمان‌هایی که سطح آب استخر پایین است و پمپ نمی‌تواند این کاهش سطح را جبران کند، باعث افزایش سطح آب آن به حالت اولیه می‌شوند.
  • این خط برابر کننده اغلب در هنگام نوسازی فراموش یا نادیده گرفته می‌شود زیرا جایگزینی این خط یک کار پرهزینه و وقت‌گیر است. خط برابر کننده به کف اسکیمر و انتهای دیگر به تخلیه‌های اصلی وصل می‌شود، یا یک درگاه جانبی در دیواره استخر نزدیک به محل اسکیمر دارد. این لوله‌ از زیر اسکیمر به سمت زهکشی‌های اصلی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، هدایت می‌شود. از آنجا که این خط یک خط تحت‌فشار نیست، در نتیجه کمتر از خطوط تحت‌فشار نشت می‌کند، اما از آنجا که معمولاً این خط بیشتر از سایرین عمر می‌کند، ممکن است در معرض پوسیدگی و سپس نشتی قرار بگیرد.
  • سیستم‌های لوله‌کشی به دلایل مختلف اعم از مواد سازنده‌ی لوله، کیفیت نصب، میزان عمر آن‌ها و تنظیماتشان، یک منبع دائمی برای ایجاد نشت و در نتیجه هدر رفتن آب می‌باشند. قبل از تعویض سیستم لوله‌کشی خود، ابتدا باید مشخص کنید که محل نشتی کجاست و به پیدا کردن نشتی در استخر بپردازید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این نشتی مربوط به سیستم لوله‌کشی است و یا مشکلی درون خود استخر وجود دارد.
4

مطمئن شوید که پیمانکار ساخت استخر پروانه کسب و کار دارد و در زمینه پیدا کردن نشتی در استخر تبحر دارد.

 

می‌توانید با اداره شهر یا محل شهر خود تماس بگیرید. در بعضی از شهر‌ها و شهرستان‌ها، این پیمان‌کار‌ها به مجوز کسب‌وکار نیاز دارند. مطمئن شوید که با یک پیمانکار و یا شرکت محلی تماس گرفته‌اید و تنها واسطه‌ها و بازاریاب‌های اینترنتی نیستند. این شرکت‌ها، خدمات مورد نیاز شما را به یک شرکت محلی می‌فروشند و هزینه‌ی کل شما را افزایش می‌دهند.