سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نورپردازی در استخر

نورپردازی در معماری برای کاهش آلودگی‌های بصری و ایجاد آرامش در محیط استفاده می‌شود. نورپردازی درست و اصولی دکوراسیون خانه را چشم نوازتر می‌کند. استخر هم به عنوان بخشی از خانه از این امر مستثنا نیست. استخرهای روباز و سرپوشیده چه از نظر ایمنی و چه از نظر زیبایی نیازمند نورپردازی اصولی هستند. در همه استخرها یا کمک چراغ‌های زیر آب و چراغ‌هایی که در اطراف استخر قرار داده می‌شوند، همه بخش‌های استخر به راحتی دیده می‌شود. البته تأمین روشنایی برای استخر هدفی کلی و اصلی است و در کنار آن نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده جلوه خاص و زیبایی چندین برابر به استخر به خصوص در طول شب خواهد داد. در این مطلب به اصول نورپردازی استخرهای روباز و سرپوشیده خواهیم پرداخت. ما را همراهی کنید.

اصول نورپردازی استخر روباز

استخرهای چه روباز و چه سرپوشیده، چه عمومی و چه خصوصی نیازمند نورپردازی درست و اصولی است. نورپردازی استخرها به منظور روشن کردن کف و دیوارهای استخر، روشن کردن رختکن‌ها و روشن کردن آب استخر به کار می‌رود. اصول نورپردازی استخرهای روباز برای هر بخش متفاوت است.

استخر‌های روباز معمولاً برای استفاده از آفتاب و روشنایی روز طراحی شده‌اند ولی در شب هم مورد استفاده هستند. به همین دلیل اصول نورپردازی استخر روباز باید مد نظر باشد. برای بسیاری از دارندگان استخر روباز نورپردازی رشته‌ای با نصب آسان، مقرون به صرفه است؛ اما امروزه چراغ‌های ال ای دی بیشتر به کار می‌روند.

نورپردازی کف استخر و دیواره ها

با قرار دادن چراغ‌های درون استخر محیط بی‌نظیر در استخر روباز به وجود می‌آید. به خصوص هنگام شب وقتی چراغ‌ها روشن می‌شوند زیبایی استخر آرامش و لذت از شنا را چند برابر می‌کند.

در نورپردازی استخر روباز اگر از چراغ کف و دیواره استفاده می‌کنید، می‌توانید کل استخر را با یک چراغ رنگی به رنگ دلخواهتان در آورید. اگر از چند منبع روشنایی در کف و دیوار استخر روباز استفاده می‌کنید، می‌توانید از ترکیب رنگ‌ها استفاده کنید و استخرتان را رؤیایی کنید. به عنوان مثال از ترکیب رنگ صورتی با نارنجی می‌توانید بازتابی از غروب را در استخر منعکس کنید.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

برای نورپردازی استخر سرباز از نورهای پراکنده در کف استفاده کنید. این نوع نورپردازی از نورپردازی از یک منطقه زیباتر است.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

کاشی کاری کف استخر هم در نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده تأثیر می‌گذارد. اگر رنگ کاشی‌ها و چراغ‌های نصب شده با هم متناسب باشند محیط جذاب‌تری به دست خواهید آورد.

اصول نورپردازی استخر سرپوشیده

در استخرهای سرپوشیده هم نورپردازی از کف اهمیت دارد و هم از سقف. از منابع نور ال ای دی می‌توانید برای نورپردازی از سقف استخر سرپوشیده استفاده کنید. می‌توانید یک ریسه لامپ رشته‌ای هم از یک سمت تا سمت دیگر استخر روی محیط استخر بکشید تا روشنایی را دوچندان کنید. برای جذابیت بیشتر می‌توان در استخر سرپوشیده دورتادور استخر را با تزیینات نوری مثل فانوس زیبا کنید.

نورپردازی از سقف نیاز به دقت و محاسبات تخصصی دارد چون باید به گونه‌ای انجام شد که میزان بازتاب نور از سطح آب را به حداقل برساند.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

انواع چراغ در نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده

نورپردازی استخر ویلا با لامپ رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای بیشتر در قدیم مورد استفاده بودند و امروزه به ندرت می‌توان آن‌ها را در بازار پیدا کرد. از مزیت‌های این نوع چراغ‌ها قیمت پایین و روشنایی بالای آن است؛ اما در کنار این مزیت‌ها معایبی از جمله راندمان پایین، عمر کوتاه، نور مستقیم و تند، تکنولوژی قدیمی و عدم وجود لامپ و قطعات آن در بازار را دارد.

چراغ‌های هالوژنی در نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده

یکی از انواع چراغ‌های کاربردی در نورپردازی استخر چه روباز و چه سرپوشیده، نوع هالوژنی است که امروزه در بسیاری از استخر‌ها دیده می‌شود. چراغ‌های هالوژنی در دمای بیشتری کار می‌کنند اما 10? تا 20? انرژی بیشتری نسبت به چراغ‌های رشته‌ای دارند، طول عمر آن‌ها بیشتر است و نور قوی‌تری نسبت به چراغ‌های رشته‌ای تولید می‌کنند.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

نقش چراغ‌های ال ای دی در نورپردازی استخر باغ

چراغ‌های ال ای دی امروزه کاربرد زیادی در نورپردازی استخر سرپوشیده و روباز دارند. این چراغ‌ها علاوه بر کم مصرف بودن قابلت تولید نور با رنگ‌های سبز، قرمز و آبی را دارند که با کمک آن‌ها می‌توان نور با طیف‌های رنگی بی‌شماری ایجاد کرد. چراغ‌های ال ای دی نسبت به سایر چراغ‌ها 90 درصد گرمای کمتری تولید می‌کنند. تفاوت دیگری که بین نور چراغ‌های هالوژن و چراغ‌های LED می‌توان مشاهده کرد، این است که نور چراغ‌های LED استخری حالت یکنواخت و روشنی داشته و گسترش و بازتاب بیشتری در آب دارند؛ اما نور چراغ‌های هالوژن به‌صورت مستقیم و ستونی است.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

انواع چراغ در نورپردازی استخر روباز بر اساس نوع نصب

چراغ‌های استخر بر اساس نوع نصب روی دیواره استخر هم به دو نوع اصلی چراغ‌های روکار و چراغ‌های توکار دسته‌بندی می‌شوند.

چراغ‌های استخری توکار به همراه کاسه بتنی در داخل دیواره قرار گرفته و سطح آن تقریباً با سطح دیوار استخر هم‌سطح است که این موضوع به زیبایی ظاهری استخر کمک می‌کند. چراغ‌های استخری توکار معمولاً شعاع نور کمتری نسبت به چراغ‌های روکار از خود ساطع می‌کنند. مهم ترین نقطه ضعف استفاده از چراغ‌های استخر توکار، سختی تعویض چراغ‌ها در زمان استفاده از استخر است.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

چراغ‌های استخری روکار بدون نیاز به کاسه و روی دیواره نصب شده و به همین دلیل، سطح آن‌ها نسبت به سطح دیواره استخر کمی برآمدگی دارد. چراغ‌های استخر روکار، شعاع نور گسترده‌تری نسبت به چراغ‌های استخر توکار در آب دارند.

نکات مهم در نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده

  • در نورپردازی استخر از چراغ‌های توکار یا با قابلیت مخفی کاری استفاده کنید. در یک استخر استاندارد هرچه تعداد موانع کمتر باشد بهتر است.
  • در طراحی چراغ ها، منابع نور را در دو طرف مقابل هم قرار دهید. با این کار می‌توانید تولید سایه را به حداقل برسانید. وجود سایه‌های متعدد در محیطی مثل استخر که به دلیل وجود بخار محدوده دید کم است، به نوعی ضعف در استخر است.
  • در محیط کناری استخر تا جای ممکن از نورهای روشن استفاده کنید. استفاده از نورهای کم رمق و سرد، فضای محیط را خراب می‌کند. نورهای روشن فضا را شادتر می‌کنند.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

  • در نورپردازی ساخت استخر قابلیت کم و زیاد شدن نور محیط را فراموش نکنید.
  • برای نورپردازی در بخش رختکن‌ها تا جایی که ممکن است از نور ساده استفاده کنید. این بخش نیاز به نورپردازی خاصی ندارد و فقط لازم دارید آن را روشن کنید.
  • از اصول نورپردازی استفاده از رنگ‌های ملایم و خنثی برای روشن کردن سطح آب است. ترجیحاً از نورهای رنگی به خصوص رنگ‌های گرم استفاده نکنید چون این رنگ‌ها در انعکاس با سطح آب درخشندگی بیشتری پیدا می‌کنند و باعث ایجاد آلودگی بصری خصوصاً در نورپردازی استخر ویلا و باغ‌ها می‌شوند.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده؛ هرآنچه باید بدانید

  • روشن کردن سطح آب را دست کم نگیرید. این مسئله علاوه بر این‌که به زیبایی محیط کمک می‌کند ایمنی استخر را هم بالا می‌برد
  • نکات ایمنی را جدی بگیرید. استاندارد بودن وسایل نورپردازی باید در اولویت باشد و حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.
  • اگر قصد استفاده از نورپردازی از کف را دارید، حتماً درصد کلر موجود در آب را در نظر داشته باشید و تجهیزات مناسب با این درصد کلر را بخرید چون کلر خاصیت خورندگی در طول زمان دارد.
  • منبع سایت آدرس